Hlavní přednášející
William L. Heward
je emeritní profesor na Fakultě vzdělávání a humánní ekologie Ohio State University. Billovy zájmy zahrnují „low-tech“ metody pro zvýšení účinnosti skupinové výuky a podporu generalizace a udržování nově naučených dovedností. Je autorem nebo spoluautorem dalších pěti knih, včetně Exceptional Children: An Introduction to Special Education, jedenácté vydání (s Sheila Alber-Morgan a Moira Konrad, 2017) a Sign Here: A Contracting Book for Children and Their Parents (Domluvme se: kniha o smlouvách dětí a rodičů) (s Jill C. Dardig, 2016). Je členem a bývalým prezidentem Mezinárodní asociace pro behaviorální analýzu (Association for Behavior Analysis International). Bill je držitelem ocenění Fred S. Keller Behavioral Education Award od 25. divize Americké psychologické asociace (American Psychological Association) a ceny pro vynikající absolventy psychologie na Western Michigan University.
Title: ABA from A-to-Z: Behavior Science Applied to 350 Domains of Socially Significant Behavior
Abstract:
Seventy years ago, Skinner proposed that behavior analysis could be a generalpurpose science relevant to the entire hu man experience. Pioneering experiments testing Skinner's thesis in the 1950s and early 1960's laid the groundwork for applied behavior analysis (ABA), the practical wing of behavior science. An inventory of the wide range of socially significant behaviors that behavior analysts have addressed shows the science's growth, scope, and premise. Although advocates claim ABA has world-changing potential, beyond a few exceptions, large-scale impact has been limited. Using advice from the field's founding generation, this talk will suggest actions behavior analysts can take to help fulfill ABA's tremendous premise to help make the world a better place.
Patrick Romani
je docentem na Katedře psychiatrie Lékařské fakulty Coloradské univerzity. Pracuje jako licencovaný psycholog a behaviorální analytik na specializovaném psychiatrickém oddělení pro dospívající s náročným chováním a mentálním nebo jiným neurovývojovým postižením. Jeho klinická a výzkumná práce se zaměřuje identifikaci účinných interdisciplinárních postupů a na podporu profesní spolupráce při vytváření vysoce kvalitní péče o pacienty v nemocničních zařízeních. Dr. Romani je členem redakčních rad několika významných odborných časopisů, včetně Behavior Analysis in Practice a Journal of Behavioral Education, a publikoval více jak 40 výzkumných prací s tématem využití behaviorální analýzy ve zdravotnických zařízeních.
Title: Practical strategies to establish interdisciplinary care for youth diagnosed with developmental disabilities engaging in severe problem behaviors within hospital settings
Abstract:
Youth diagnosed with developmental disabilities engage in challenging behavior more often than their typically developing peers. As such, hospital settings are increasingly establishing specialized services for this group of individuals. Unfortunately, little research to support behavior-analytic practitioners transitioning into hospital settings exists. The purpose of this presentation will be to describe interdisciplinary services on a specialized psychiatric inpatient unit for youth engaging in severe problem behaviors. While discussing clinical programming, a focus on sharing practical strategies to develop and sustain the role of Applied Behavior Analysis in these settings will be discussed.
Michelle Kelly
Dr. Michelle Kelly absolvovala bakalářské studium psychologie na Maynooth University v roce 2006 a v roce 2011 obdržela doktorát v oboru psychologických věd se zaměřením na aplikovanou behaviorální analýzu a terapii. Poté působila jako výzkumnice na Trinity College's Institute of Neuroscience a v Irish Alzheimer Society v letech 2011-2014, kde vedla výzkum a vývoj intervencí zaměřených na udržení kognitivních funkcí u osob s demencí.
V letech 2014-2017 Michelle přednášela psychologii a behaviorální analýzu na Maynooth University a poté přešla na National College of Ireland (NCI). V současnosti je docentkou na katedře psychologie na NCI a zároveň působí ve výzkumné laboratoři ProBrain. Je hlavní vřešitelkou výzkumných projektů financovaných Irskou radou pro výzkum (IRC) a Irskou společností pro Alzheimerovu chorobu a dohlíží na výzkumné aktivity a klinické stáže na Trinity College Dublin, Galway University, Maynooth University a v Mezinárodním centru na University College London.
Michelle je předsedkyní podvýboru NCI pro etiku v psychologii, předsedkyní divize pro behaviorální analýzu (DBA) Irské psychologické společnosti (PSI), členkou akreditačního výboru PSI pro pregraduální a postgraduální vzdělávání v psychologii a členkou redakční rady časopisu Behaviour Analysis in Practice.
Title: Applications of behaviour analysis with an ageing population
Abstract:
With an ageing population comes challenges associated with supporting older adults to maintain functional independence and quality of life. As the number of older adults in our societies continues to grow, it is important for behavioural professionals to understand when and how behaviour analysis can be applied to promote positive outcomes. Behavioural gerontology makes significant contributions to improving the lives of older adults with and without disabilities, and work in this area is garnering increasing interest. The aim of this presentation is to (1) define behavioural gerontology and discuss its relevance; (2) provide a general overview of applications of behavioural approaches that can improve the lives of older adults; and (3) focus on the area of Cognitive Rehabilitation (CR) for people living with early-stage dementia, either in the community or in disability services. I will describe an ongoing multi-disciplinary research project where students on Applied Behaviour Analysis courses in Trinity College Dublin and University of Galway are completing supervised experience placements in a National Memory Clinic in Ireland to support greater implementation of CR. The presentation will conclude with recommendations and practical tips for supporting increased application of behaviour analysis with older adults.
Louise Denne
Dr Louise Denne je odbornou asistententkou v Centru pro výzkum mentálních a vývojových poruch na University of Warwick. Dr Denne je certifikovanou behaviorální analytičkou s více než 20letými zkušenostmi s podporou dětí a mladých lidí s behaviorálním, vývojovým a mentálním postižením, včetně osob s autismem. Jejími výzkumnými zájmy jsou šíření praxe založené na důkazech, behaviorální intervenc a zejména výzkum, který uvádí vzdělávací a sociální politiku do souladu s praxí. Dr. Denne je členkou Britské společnosti pro behaviorální analýzu a v současné době působí ve výboru pro vzdělávání a v pracovní skupině pro neurodiverzitu. Působí také v mezinárodním výboru L’Organisation Nationale des Professions de l’Analyse du Comportement (ONPAC) ve Francii a je členkou Sharland Foundation Developmental Disabilities Applied Behavioral Research Impact Network. V neposlední řadě je členkou redakční rady International Journal of Positive Behavioral Support.
Title: Complexities in the implementation of evidence-based practices
Abstract:
There is an apparent disconnect between the understanding of best practice and service delivery in the support of people with intellectual disabilities at risk of behaviours that challenge. Arguably this is a problem of implementation. Drawing upon ideas from implementation science, and illustrated by recent developments in Positive Behavioural Support in the UK, this presentation highlights the complexities involved in the implementation of all evidence-based practices. It presents a framework to propose ways in which an infrastructure that facilitates the delivery of services in the intellectual disabilities field might be built.
Richard J. May
Dr. May je docentem psychologie na Fakultě přírodních věd a vzdělávání na Univerzitě Jižního Walesu, kde vyučuje studenty bakalářských a magisterských programů psychologie, klinické psychologie a behaviorální analýzy. Jeho výzkumné zájmy zahrnují odvozené vztahy mezi podněty, podporu osob s mentálním postižením, verbální chování, hazard a metavědu. Dr. May je členem redakčních rad časopisů Journal of Applied Behavior Analysis a Perspectives on Behavior Science. Dále je zapojen do sítě Sharland Foundation Developmental Disabilities Applied Behavioral Research Impact Network a aktivně se podílí na řízení podskupiny Teaching Skills.
Title: Advancing Behaviour Analysis Through Open Science: Current Practices and Future Opportunities
Abstract:
Science is currently undergoing an "open science revolution," characterised by a push for greater transparency, accessibility, and reproducibility. This movement, driven by concerns over the so-called replication crisis and the need for more robust research practices, has led to widespread changes in how research is conducted, reported, and disseminated. Against this backdrop, this presentation examines the current state of open science practices within behaviour analysis and explores the potential benefits of wider adoption. I will begin by providing an overview of key open science initiatives, such as pre-registration, open data, and replication efforts, and explore at whether such practices have been embraced within our field. I will then outline some practical steps that behaviour analytic researchers, practitioners, and organisations might consider in order to integrate open science practices into their work. I will argue that by embracing open science principles, behaviour analysis can increase its rigor, expand its impact, and strengthen its position in the behavioural sciences and evidence-based practice.
Carol Pilgrim
Carol získala doktorát v oboru experimentální analýzy chování na Floridské univerzitě v roce 1987. V současné době působí jako emeritní profesorka na katedře psychologie na Univerzitě Severní Karolíny ve Wilmingtonu. Během své kariéry získala několik ocenění, včetně titulu Distinguished Teaching Professorship (1994-1997), cen North Carolina Board of Governors Teaching Excellence Award (2003), Faculty Scholarship Award (2000) a Graduate Mentor Award (2008).
V průběhu let byla oceněna za vynikající pedagogické a vědecké přínosy, například Chancellor's Teaching Excellence Award a College of Arts and Sciences Excellence in Teaching Award v roce 1992, ABAI Student Committee Outstanding Mentor Award v roce 2006 a ABAI Distinguished Service to Behavior Analysis v roce 2017. Její výzkumný zájem zahrnuje jak experimentální, tak aplikovanou behaviorální analýzu, s důrazem na lidské operantní chování, relační kontrolu stimulů a včasný screening rakoviny prsu.
Dr. Pilgrimová působila jako redaktorka časopisu The Behavior Analyst, zástupkyně editora časopisů Journal of the Experimental Analysis of Behavior a The Behavior Analyst, a spolueditorka bulletinu Experimental Analysis of Human Behavior. Je členkou Mezinárodní asociace behaviorální analýzy a 25. divize Americké psychologické asociace. Dvakrát zastávala funkci prezidentky Mezinárodní asociace pro behaviorální analýzu a Společnosti pro rozvoj behaviorální analýzy, Divize 25 Americké psychologické asociace a Jihovýchodní asociace pro behaviorální analýzu. Je také členkou výkonné rady ABA a Divize 25 a členkou vedení Společnosti pro experimentální analýzu chování, Společnosti pro pokrok v behaviorální analýze a Cambridgeského centra pro studium chování.
Title: Translational Science in Behavior Analysis: A Case History from Research on Stimulus Equivalence
Abstract:
Much is made in the scientific literature these days about the importance of translational science. While familiar within medical science (e.g., the classic “bench to bedside” trickle down of laboratory research into actual practice), the concept of translational work in other sciences has not always been appreciated. Within the field of psychology, for example, and despite characterization in terms of the scientist-practitioner model, careful laboratory research is typically conducted by one group of professionals while the practice of psychology is conducted by another, often with little in the way of cross-talk among these groups. This presentation will explore some features of translational science and illustrate its benefits with examples from research on stimulus equivalence, arguably a poster-child for the potential that comes with a translational approach. Laboratory and application studies with young children employing a nontraditional equivalence-based instructional approach will be described, with an emphasis on their implications for further questions to be considered in basic, applied, and conceptual behavior analysis.
Armando Machado
Armando Machado absolvoval psychologii na Lisabonské univerzitě a pokračoval ve studiu na Université de Liège v Belgii. Titul doktora získal v roce 1993 na Duke University ve Spojených státech. Jeho výzkum zaměřený na podmínky vedoucí k vysoce variabilnímu chování u živočichů, který připomíná náhodné jevy, byl oceněn výroční cenou Americké psychologické asociace za disertační práci. Od roku 1994 do roku 2000 působil jako profesor na Indiana University.
V roce 2000 se vrátil do Portugalska, kde na univerzitě v Minho založil první portugalskou laboratoř pro studium učení a chování živočichů. V roce 2019 přijal pozici na univerzitě v Aveiru. Kromě psychologie učení se věnuje také výuce základů pravděpodobnosti a statistiky v psychologii a historii psychologie. Jeho práce byly publikovány v mnoha odborných časopisech a podpořeny prestižními granty Národního institutu zdraví v USA a Portugalskou grantovou agenturou.
Armando Machado sloužil jako hlavní redaktor časopisu Behavior and Philosophy a jako pomocný redaktor časopisů Learning and Behavior, Psychonomic Bulletin & Review a Journal of the Experimental Analysis of Behavior. Dále působil jako programový předseda a později prezident Americké společnosti pro kvantitativní analýzu chování. V letech 2005 až 2011 zastával pozici prezidenta Portugalské asociace experimentální psychologie.
Title: Timing: From the age of discovery to the age of model selection
Abstract:
Over the last one hundred years, we identify three periods in the study of animal timing, each period characterized by a dominant activity. In the first period, researchers brought timing into the laboratory and explored its multiple expressions. It was the age of empirical discovery. In the second period, researchers developed a variety of models to integrate the growing body of research findings, models that varied in their assumptions, scope, depth, and quantitative explicitness. It was the age of model building. In the current third period, we claim, researchers select models by comparing them with one another and with data. It is the age of model comparison and selection. We make our claim by contrasting how two specific models, Scalar Expectancy Theory and the Learning-to-Time model, conceive of temporal memory and learning both in concurrent and retrospective timing tasks. In the process, we identify four problems related to the structure of temporal memory and to the rules of temporal learning that challenge these and other models and that should steer future efforts in modeling animal timing abilities.